11. decembra 2014

Božia perspektíva Andreasa Gefellera

Andreas Gefeller - SUPERVISIONES



Vzrušujúca perspektíva fotografií významného súčasného nemeckého fotografa Andreasa Gefellera je očarujúca svojou zaujímavou, takmer až iluzionistickou estetikou. 


Gefeller jedinečným spôsobom predostiera iné vnímanie reality. Ide o skutočný alebo virtuálny svet? Je to precízne dokumentovaná realita alebo sú to fiktívne, abstrahujúce kompozície?
Veľký záujem nielen odbornej verejnosti vzbudil jeho koncept s názvom "Supervisions". Keď sa pozeráte na jeho diela z tejto série, spočiatku k nim pristupujete ako k čisto abstraktným, silne výtvarne pôsobiacim fotografiám s osobitou geometriou. Nehľadáte v nich nič konkrétne. Oslovia vás vďaka svojej estetickej usporiadanosti. Po chvíli však zneistiete, pretože na fotografiách objavíte a dekódujete konkrétne detaily a vaše sprvu pasívne vnímanie sa preklopí a vy sa odrazu stávate detektívom, ktorý chce stoj čo stoj zaistiť aspoň v mysli čo najviac stôp z miesta činu. Potom vám to dôjde, pochopíte, že to, na čo sa pozeráte, nie je počítačovo manipulovaná abstraktná fotografia, ale naopak, veľmi precízne nasnímaný veľký kusisko reality – reálneho priestoru. Akurát nám ju Andreas Gefeller predostiera spôsobom, akým ju nikto z nás nikdy nemôže vidieť. Ani on sám. 

"Gefeller simuluje boží pohľad."
- European Photography
"Mystérium týchto obrázkov tkvie v tom, že vytvárajú pozorovateľa, ktorý je nereálny." – Rheinischer Merkur
 
 Posúďte sami: Napr. vo fotografii bez názvu (ministerstvo) – Untitled (office), ktorú tvoria vertikálne línie a malé voľne obdĺžniky rovnakej veľkosti, ktoré strieda pás tvorený modrými obdĺžnikmi, identifikujeme v detaile, že ide o pohľad do vnútra budovy, na opakujúce sa chodby a dvere do miestností na všetkých jej poschodiach. Jediným pohľadom "zvonka", akoby sme vďaka nejakému zvláštnemu kúzlu mohli vidieť celú budovu bez jej vonkajšej steny, nám Gefeller ponúka nový rozmer videnia. 




 









 Rovnakým spôsobom ponúka mnohé ďalšie pohľady - na priestranstvo parkoviska, hľadiska športovej arény, priestoru vyprázdnených panelákových bytov, či kostola s priľahlým pozemkom, alebo pohľad do vnútra budovy akadémie. Gefeller až kartografickou technikou, mravčou prácou krok za krokom sníma, mapuje, skenuje maloformátovým fotoaparátom vybraný priestor. A potom stovky týchto záberov prácne spája v počítači. Z fotografií, na ktorých verne, do detailov presne zdokumentoval daný priestor, vytvára svoj superpohľad. Ide o veľmi špecifický spôsob, ktorý by bez digitálnej technológie sotva mohol vzniknúť.
 Ak vás tento článok zaujal a chcete sa dozvedieť viac o tvorbe Andreasa Gefellera, jeho domovskú stránku nájdete tu: http://www.andreasgefeller.com/
V krátkom videu uvidíte aj spôsop ako Gefeller svoje zábery sníma.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára